Postępowanie wyjaśniające ZUS – umowa o pracę dla pozoru

Krótki okres zatrudnienia i złożony wniosek o wypłatę zasiłku chorobowego, jest dla organu rentowego sygnałem, do sprawdzenia pracownika. Postępowanie wyjaśniające jest wszczynane zazwyczaj wtedy, kiedy z roszczeniem o wypłatę zasiłku chorobowego występuje pracująca mama, która zawarła umowę o pracę w ciąży i przepracowała krótki okres czasu.

Co sprawdza ZUS?

W postępowaniu wyjaśniającym ZUS sprawdza:

• czy umowa o pracę nie została zawarta dla pozoru. Umowa o pracę jest umową zawartą dla pozoru, kiedy pracownik nie chce, aby powstały skutki prawne, jakie zwykle prawo łączy ze składanym przez niego oświadczeniem – czyli tak naprawdę nie chce zawrzeć umowy o pracę. Umowa o pracę jest dotknięta pozornością, a przez to nieważna w świetle art. 83 § 1 k.c., gdy spełnione zostaną wynikające z powołanego przepisu warunki, do których należą: złożenie oświadczenia woli tylko dla pozoru, złożenie oświadczenia woli drugiej stronie oraz zgoda adresata na dokonanie czynności prawnej dla pozoru. Spełnienie tych warunków oznacza, że osoba składająca oświadczenie nie chce, aby powstały skutki prawne, jakie zwykle prawo łączy ze składanym przez nią oświadczeniem. W przypadku pozorności umowy o pracę zamiarem stron nie jest więc faktyczne nawiązane stosunku pracy i realizowanie elementów charakterystycznych dla stosunku pracy przewidzianych w art. 22 § 1 k.p” (Sąd Apelacyjny w Lublinie w wyroku z dnia 15 października 2019 r., sygn. akt III AUa 833/18, LEX 2736485).

• czy ustalona w umowie wysokość wynagrodzenia za pracę jest adekwatna do rodzaju Twojej pracy i wykonywanych przez Ciebie obowiązków.

Jak wygląda postępowanie?

ZUS kieruje do płatnika, jak również ubezpieczonego pismo, w którym zawiadamia o wszczęciu postępowania i wzywa do złożenia wyjaśnień oraz przedstawienia dowodów. Organ rentowy pyta o:

• doświadczenie zawodowe pracownika;
  • zakres obowiązków;
  • dowody na codzienne wykonywanie obowiązków,

a także

• czy przeprowadzono postępowanie rekrutacyjne?
  • jakie kwalifikacje zaważyły o wyborze pracownika?
  • czy ktoś będzie zastępował pracownika w czasie jego nieobecności?
  • czy strony są spokrewnione?

I co dalej?

Jeśli w Twojej sprawie wszczęto postępowanie wyjaśniające, musisz wykazać, że pracę wykonywałaś, a otrzymane wynagrodzenie jest ekwiwalentne w stosunku do zajmowanego przez Ciebie stanowiska i wykonywanych obowiązków. Przygotowanie wyczerpującej odpowiedzi pomoże Ci uniknąć ewentualnego postępowania sądowego, do którego może dojść, jeśli ZUS wyda niekorzystną dla Ciebie decyzję. Dlatego tak ważne jest wsparcie profesjonalnego pełnomocnika, który pomoże Ci sporządzić stanowisko w sprawie oraz udzielić kompletnych i przekonywujących odpowiedzi, a także  przedstawić odpowiednie dowody.

Jeśli przeciwko Tobie zostało wszczęte postępowanie wyjaśniające, zapraszam do kontaktu z kancelarią.

Data publikacji: 2022-11-12 20:42:26